روح نباتی. قوت نامیه. (آنندراج). نیرویی در گیاهان که باعث نمو آنها گردد: ز روح نامیه مانا که نسبتی دارد ثنای او که فزاید همی بعمرثناش. سنایی. من میوه دار حکمتم از نفس ناطقه وایشان ز روح نامیه جز نارون نیند. خاقانی. زبس که ریخت ازین پیش خون خفچاقان بهندوی گهری چون پرندچین براق عجب مدار که از روح نامیه زین پس بجای سبزه ز گل بردمد سر خفچاق. خاقانی. و رجوع به روح نامی شود
روح نباتی. قوت نامیه. (آنندراج). نیرویی در گیاهان که باعث نمو آنها گردد: ز روح نامیه مانا که نسبتی دارد ثنای او که فزاید همی بعمرثناش. سنایی. من میوه دار حکمتم از نفس ناطقه وایشان ز روح نامیه جز نارون نیند. خاقانی. زبس که ریخت ازین پیش خون خفچاقان بهندوی گهری چون پرندچین براق عجب مدار که از روح نامیه زین پس بجای سبزه ز گل بردمد سر خفچاق. خاقانی. و رجوع به روح نامی شود
ابن زنباع بن روح بن سلامه الجذامی، مکنی به ابوزرعه، حاکم فلسطین از قبل عبدالملک مروان، متوفی به سال 84 ه، ق، وی به صفت علم و عقل متصف بود، (از حبیب السیر چ خیام ج 2 ص 158)، زرکلی گوید: روح به گفتۀ بعضی، جزو صحابه بوده، عبدالملک بن مروان میگفت: ’روح اطاعت مردم شام و دهاء مردم عراق و فقه مردم حجازرا با هم داشت’، وی را با عبدالملک و جز او داستانهایی است، (از اعلام زرکلی چ 1 ج 1 ص 327)، و رجوع به الاصابه ج 1 ص 524 و الوزراء و الکتاب ص 21 و 22 و العقد الفرید (فهرست) و کتاب التاج (فهرست) و عیون الاخبار (فهرست) و البیان و التبیین (فهرست) و ابوزرعه شود
ابن زنباع بن روح بن سلامه الجذامی، مکنی به ابوزرعه، حاکم فلسطین از قبل عبدالملک مروان، متوفی به سال 84 هَ، ق، وی به صفت علم و عقل متصف بود، (از حبیب السیر چ خیام ج 2 ص 158)، زرکلی گوید: روح به گفتۀ بعضی، جزو صحابه بوده، عبدالملک بن مروان میگفت: ’روح اطاعت مردم شام و دهاء مردم عراق و فقه مردم حجازرا با هم داشت’، وی را با عبدالملک و جز او داستانهایی است، (از اعلام زرکلی چ 1 ج 1 ص 327)، و رجوع به الاصابه ج 1 ص 524 و الوزراء و الکتاب ص 21 و 22 و العقد الفرید (فهرست) و کتاب التاج (فهرست) و عیون الاخبار (فهرست) و البیان و التبیین (فهرست) و ابوزرعه شود